2015-04-25

Forleng levetiden på viltkamera

Viltkamera lever tøffe liv. Ute døgnet rundt, året rundt. Innmaten er elektronikk som ikke liker fukt og regn. Snø på linse eller PIR sensor ødelegger funksjonaliteten til kameraet. Jeg har også flere ganger opplevd at kameraene rett og slett har dugget innvendig slik at linsa ble ubrukelig. Slikt er lite morsomt når man får bildet tilsendt på MMS. Et dyr har altså utløst kameraet, men jeg får ikke vite /hva/ slags dyr fordi bildet blir bare grøt.

En enkel løsning jeg bruker når jeg ikke er redd for at kameraet skal bli oppdaget og stjålet er et lite hus over kameraet. Mine kamera står ofte høyt, montert med stige, og er på steder mennesker ikke ferdes, så tyverifaren er ikke så stor. Dyra titter heller ikke så mye opp i trærne.

Jeg bruker to varianter av slike hus. Begge laget av tomme plastkanner. Det ene er for GSM aktiverte kamera hvor antennen stikker opp, det andre er for enklere kamera.

Med en tapetkniv tar det bare et par minutter å lage et slikt hus. Jeg markerer hvor jeg skal lage åpning for reimer og evt. antenne med en tusj mens jeg holder kameraet inne i huset.

GPRS kamera til venstre, knallgodt kinakamera til høyre.


Kutt et minimalt hull til antennen, og to kutt til festereim.



Pass på lukt, la innholdet dunste av seg. 
Pass på å skjære åpningen så stor at ikke kameralinse eller PIR sensor blir begrenset.
Pass fingrene når du skjærer til plasten.

Etter at jeg begynte med dette har jeg ikke hatt problemer med kameraer som blir fuktskadd, linser som dugger på innsiden eller utsiden osv. 


1 kommentar: