2014-09-22

Saltstein på Nordvestlandet, og litt om MMS funksjon på viltkamera

Tidlig i vår satte jeg ut to saltsteiner i nærheten av et par viltkameraer. Begge kameraene hadde MMS funksjon så jeg fikk bildene sendt på telefonen.

I teorien skal saltstein gi sunnere dyr som er bedre i stand til å ta opp næring. Dermed også større dyr. I tillegg er det faktorer som trivsel i terrenget, ubegrunnet synsing om at gevir utvikler seg bedre osv med i teorien rundt oppsett av saltstein. Jeg har ikke gått i dybden på det så ta ovenstående som ren synsing for nå.

Jeg lurte fælt på om saltsteinene ville være interresante for dyra her. De har jo tang i flomålet å beite på for å dekke saltbehovet og det er godt med "salt i lufta" etter enhver sørvest kuling her på den ytterste utpost mot havet.

Kameraene sendte skuffende få MMS bilder av vilt på saltsteinene til min telefon. Selv om jeg ventet virkelig hardt så kom det ingen bilder av vilt som brukte saltsteinene.

Jeg har derfor i hele sommer trodd at saltstein ikke var noe viltet brydde seg om i dette området. Det trodde jeg helt til jeg tømte minnekortene på kameraene. Etter å ha gått gjennom bildene må jeg bare innrømme at jeg tok grundig feil.

Hjortedyra er helt klart interesserte i saltsteinene. De er også veldig opptatt av grunnen under saltsteinene hvor jeg rensket bort vegetasjonen slik at salt som ble løst opp av regn kunne falle ned svart jord.
Setter man opp saltstein så er det helt klart å anbefale å rydde bort det som vokser under der hvor saltet vil renne/dryppe ned på bakken. Salt blandet med jord ser ut til å være vel så attraktivt som selve saltsteinene.


Hva er dette for noe? Ser jo godt ut..

Mmm, salt jord..

Slikker salt fra stammen mens junior venter

Kanskje en liten saltpåfyll i dag også? 
Selv de små synest salt i jorda var snadder
Angående MMS funksjon på kameraet: På mine kameraer er det innstilling for hvor mange bilder det vil siende på MMS pr døgn. En annen innstilling sier noe om hvor lenge kameraet skal vente før det tar flere bilder. Som en bi-effekt av disse innstillingen var det mange bilder som ikke ble sent. Dermed har jeg gått glipp av bruken av saltsteinene inntil jeg tømte minnebrikkene i kameraene. Morsom oppdagelse, og jeg har siden gjort litt finstilling av parametrene for å få bildene tilsendt med en gang.

PS: Legg også merke til hvordan motorsaga har vært brukt i bakgrunnen av bildene for å kanalisere dyra inn foran kameraet og saltsteinen. Tråkket i bakgrunnen sier vel sitt om hvor vellykket dette har vært.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar